MEMondernemers

Hogeschool Inholland Haarlem
Bijdorplaan 15
2015 CE Haarlem

Lynn Weghorst
Anouk Vreman
Lisanne de Snoo
Kathelijne Lammerse
Joey Schoo
Daan Middelkoop

Interview met Robbin Breuer (door Anouk Vreman)

27-09-2013 16:00

Voor dit interview heb ik Robbin Breuer geïnterviewd. Robbin is nog maar 21 jaar oud, maar hij runt nu al een succesvol bedrijf. 

 

Hallo Robbin, allereerst bedankt dat je wilt meewerken aan dit interview. Maar zou je wat kunnen vertellen over jouw bedrijf? Wat voor een bedrijf heb je?

Mijn bedrijf heet ‘RB Producties theater en entertainment’. Wij hebben verschillende activiteiten voor onder andere bedrijfsfeesten zoals de spelshow ‘Ik hou van Holland’, ‘Wie is de mol’, het moordspel, en de top 2000. Tevens verzorgen wij alle vakanties het recreatiewerk op camping ‘It soal via: www.recreatie.rbproducties.nl, met sinterklaas verzorgen wij intochten, schoolbezoeken, bedrijfsfeesten, huisbezoeken en wij bieden ook diverse Sinterklaasshows aan. Op gebied van theater doen wij veel straattheater en acts op maat.

 

Dat klinkt erg leuk en veelzijdig! Maar hoe ben je eigenlijk begonnen met het bedrijf?

Ik ben een aantal jaren terug begonnen met sinterklaas, wij verzorgden al op diverse scholen en bij vele gezinnen sinterklaas bezoekjes. Toen werden we gevraagd of we dat ook bij een bedrijf wilden doen met een hele show erbij. Dat heb ik toen gedaan en dat was ook een erg succes. Een jaar later kregen we meteen van vijf verschillende bedrijven aanvragen om daar ook te komen. Deze bedrijven wilden wel dat we een factuur gingen sturen, maar hiervoor moest ik wel ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel. Maar alleen een bedrijf beginnen voor Sinterklaas leek mij niet zo succesvol, dus toen heb ik ‘Ik hou van Holland’ ontwikkeld en dat werd steeds vaker gehuurd. Zo is het eigenlijk begonnen en na ‘Ik hou van Holland’ kwam ‘Wie is de mol?’, daarna nog het moordspel en de grote opdracht op de camping. Zo is mijn bedrijf steeds een stukje uitgebreid.

 

Waarom ben je ondernemer geworden? Heb je er echt bewust voor gekozen of ben je er meer ingerold doordat je ooit begon met leuke activiteiten voor Sinterklaas?

Ik heb er niet bewust voor gekozen om een ondernemer te worden, maar ik ben er meer ingerold. Ik kom wel uit een ondernemende familie. Mijn ouders, opa en oma en ook mijn oom en tante zijn allemaal ondernemers, dus wat dat betreft zit het ‘er wel in’. Maar ik ben niet bewust ondernemer geworden voor het ondernemerschap, maar meer omdat ik het wel moest. Ik moest wel een bedrijf beginnen, omdat ik anders niet die opdrachten kon doen. De klanten wilden namelijk allemaal een factuur, omdat ze niet zwart konden betalen. Maar nu uiteindelijk vind ik het wel heel leuk om een ondernemer te zijn.

 

Maar het is niet altijd (een soort van) droom voor je geweest om ondernemer te worden?

Ik ben wel altijd bezig geweest met ondernemen, ik verkocht bijvoorbeeld altijd al heel veel dingen via Marktplaats. Maar het is inderdaad nooit echt een droom voor mij geweest om ondernemer te worden.

 

Jij bent jong en zonder nu al begonnen aan een eigen bedrijf, hoe heb jij de kneepjes van het vak geleerd? Heb je wat op school geleerd of heb je het allemaal zelf gedaan?

Ik heb in Nijmegen de toneelschool gedaan, maar die opleiding heette ‘artiest cultureel ondernemer’. Wij kregen op school dus wel les in ondernemerschap en economie etc. Daar heb ik wel heel veel van geleerd. De combinatie van ondernemen en theater sprak mij meteeen heel erg aan. Heel veel theater bedrijven krijgen subsidies en daarvan betalen ze een groot deel van hun werk. Het leek mij een leuke uitdaging om juist zonder die subsidie, mijn passie te kunnen uitvoeren. Dat is mij nu gelukt door goed te ondernemen, niet de hand op te houden bij gemeentes of fondsen, maar gewoon zelf je geld verdienen. Bij mij blijkt nu wel dat het prima werkt!

 

Je bent nog wel een beginnende ondernemer, heb je nog grote toekomstdromen voor je bedrijf?

Ik volg nu de opleiding ‘Theater Management’ in Utrecht op de Hogeschool voor de kunsten. Daar gaat het ook heel veel over cultureel ondernemerschap. Ik heb zeker plannen om mijn bedrijf uit te breiden, maar het lijkt mij ook erg leuk om in een theater te werken. Dan als zzp’er, als artistiek directeur van een gezelschap of zakelijk leider. De banen zijn daarin niet heel ruim, dus het zou kunnen dat ik alleen met mijn bedrijf verder ga. Dat zal ik ook prima vinden en ik denk dat dat ook wel zou kunnen lukken, er zijn nu al meerdere campings waar we ook het recreatiewerk kunnen verzorgen. Ik ga dit jaar mijn arrangementen ook uitbreiden met o.a. de muziekquiz, de top 2000 en de spelshow de jongens tegen de meisjes. Ook wil ik meerdere straattheater acts gaan ontwikkelen voor onder andere festivals. Dit vind ik namelijk geweldig om te doen!

 

Wat vindt jij zo leuk aan ondernemerschap?

Het leuke aan ondernemen vind ik dat je zelf een creatief product kunt ontwikkelen en dat ook echt op de markt zet. Alle producties heb ik zelf ontwikkeld en dat hele proces vind ik zo ontzettend leuk! Maar ook de vervolg stap is erg interessant, het proces over hoe je het product zo goed mogelijk op de markt kunt brengen. Mijn ‘Ik hou van Holland’ show hebben we inmiddels al meer dan 40 keer verkocht! Zelfs aan bedrijven door heel Nederland, van Amsterdam tot Zoetermeer tot Aalten tot Hilversum. Het is wel heel gaaf om te zien dat een product wat uit jouw hoofd komt, geboekt wordt door bedrijven uit heel Nederland. Ook vind ik zo leuk dat iedere dag anders is, je hebt altijd een uitdaging.  Als je elke dag bij de AH vakken moet vullen, dan zit daar geen uitdaging in, maar als ik een opdracht krijg om en bedrijfsfeest voor 80 mensen te verzorgen dan is het altijd een uitdaging om al die 80 mensen te vermaken. Het is altijd weer spannend of dat gaat lukken.

 

En wat is wel eens een minder leuke kant van ondernemerschap?

Er zijn zeker ook minder leuke kanten aan ondernemen. Ik vind persoonlijk het hele administratieve gedeelte van een bedrijf niet zo leuk. Op de camping werken we met 10 mensen, die moet je ook allemaal verzekeren, ze moeten allemaal een loon strookje krijgen van de boekhouder, ze moeten ingepland worden etc. etc. Dat zijn dingen wat ik minder leuk vind om te doen. Maar ook dat je altijd verantwoordelijk bent voor alles en iedereen. Je maakt ontzettend veel uren in de week en werkt altijd, ook wanneer andere mensen vrij zijn, zoals in de weekenden, met feestdagen,  in de vakanties. Ook zorgt het wel eens voor veel stress.

 

Heb je nog tips voor beginnende ondernemers?

Mijn tip is: sta altijd achter je product. Verkoop niet iets waar je niet volledig achterstaat. Het is belangrijk dat je altijd enthousiast bent, verkoop het met veel energie en ook heel erg belangrijk: heb plezier in je werk. Zeker als je een eigen onderneming hebt is dat heel erg belangrijk. Dus doe iets wat je leuk vindt, anders gaat het nooit lukken.