MEMondernemers

Hogeschool Inholland Haarlem
Bijdorplaan 15
2015 CE Haarlem

Lynn Weghorst
Anouk Vreman
Lisanne de Snoo
Kathelijne Lammerse
Joey Schoo
Daan Middelkoop

Interview met Joost de Snoo (door Lisanne de Snoo)

27-09-2013 15:50

Interview Joost de Snoo
Bedrijf: HETS
Ondernemer sinds 2006

Hoe ben je begonnen als ondernemer?

Ik werkte nog voor AEG toen ik werd gevraagd door een ex-collega Leo om te werken voor het bedrijf HETS. Hij was gestart met het bedrijf in 2005. In 2007 ben ik doorgegroeid naar (mede)-directeur.

Hoe ben je doorgegroeid naar directeur?

Ik bracht een klantenkring mee naar Hets en daar wilden ik ook wat voor terug. Daar heb ik met Leo over gehad. Toen heb ik aandelen gekocht in Hets ben ik ook aandeelhouder en directeur geworden van Hets.

Wat zijn de voor- en nadelen van het hebben van een eigen bedrijf?

Een voordeel is vooral eigen beslissingen nemen en het op je ‘eigen’ manier kunnen werken. Nog een voordeel is het zelf indelen van de tijd.

Een nadeel is dat ik meer tijd ben aan het werk. Naast doordeweeks moet ik vaak in het weekend ook nog wat werk doen. Bij mijn oude baan werkte ik 40 uur per week en met een eigen bedrijf werk ik nu bijna het dubbele aantal uren. Ook ben ik veel tijd kwijt aan het personeel. Om hun aan te sturen en problemen op te lossen.

Wat zijn de kenmerken van een goede ondernemer?

Vooral hard werken en bereidt te zijn om veel uren te maken, daarom moet je ook gepassioneerd zijn in wat je doet. Ook is het belangrijk om initiatief te nemen om bijvoorbeeld nieuwe klanten te werven en het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Daarnaast is het belangrijk om je te onderscheiden van de rest. Hets kan bijvoorbeeld snel en op korte termijn producten leveren. Dat is voor andere bedrijven weer niet mogelijk.

Hoe hebben jullie het startkapitaal bij elkaar weten te krijgen? Hadden jullie een lening?

Wij hebben geen lening gehad. Wij hebben zelf spaargeld ingelegd voor het opzetten van het bedrijf.

Wat hoop je in de toekomst nog te bereiken?

De zaak voor een goed bedrag te verkopen en met pensioen gaan.

Waar ben je trots op m.b.t. het hebben van een eigen bedrijf?


Ik ben trots op het feit dat Leo en ik met zijn tweeën zijn begonnen en zijn uitgegroeid tot een bedrijf van 20 man. En natuurlijk dat de zaken goed lopen.

Heeft u tips voor startende ondernemers?

Een vaste klantenkring opbouwen en het onderhouden van de relatie is erg belangrijk. Een goede boekhouding is ook belangrijk. Je moet precies weten wat er inkomt en wat er uit gaat en hoe je bedrijf er financieel voor staat.