MEMondernemers

Hogeschool Inholland Haarlem
Bijdorplaan 15
2015 CE Haarlem

Lynn Weghorst
Anouk Vreman
Lisanne de Snoo
Kathelijne Lammerse
Joey Schoo
Daan Middelkoop

Interview met Dorian Pluimers

27-10-2013 20:39

Ik ben nu zelf bezig met het ontwikkelen van ondernemingsplan. Hierbij ontdek ik dat er veel meer komt kijken bij het opzetten van een onderneming dan ik aanvankelijk had bedacht. Het lijkt zo simpel, je hebt een product in je hoofd en dat wil je verkopen. Helaas is het allemaal niet zo makkelijk. Dit ondervindt ook Dorian Pluimers. Zij werkt al vier jaar als manager bij hetzelfde bedrijf. Dit bedrijf is van een eigenaar die twee maanden geleden heeft aangegeven de geldkraan dicht te gooien en het bedrijf te verkopen. Tot op heden zijn er nog geen nieuwe investeerders gevonden. Stiekem ziet Dorian het zelf ook wel zitten om het bedrijf zelf over te nemen. In een gesprek met haar vraag ik hier naar.

 

Goedemiddag Dorian, bedankt voor je tijd en bedankt dat je mee wilt werken aan dit interview. Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, is je ondernemingsplan al af?

 

Hoi Daan, ik vind het leuk om een interview met jou te doen, maar ik vind die vraag niet zo leuk. Nee natuurlijk is mijn plan nog niet af, ik word er gek van!

 

Kan je me iets meer vertellen over waarom jij eigenlijk bezig bent met dit plan?

 

Een paar maanden geleden vertelde Michel (de eigenaar) mij dat hij Boots and Woods (het bedrijf) wil gaan verkopen. Hij ziet er geen toekomst meer in en denkt dat andere, jongere, mensen het bedrijf verder kunnen brengen. Ik heb er altijd al van gedroomd om zelf ondernemer te worden, lekker mijn eigen zaakje, en daarom ben ik zelf gaan onderzoeken of ik misschien de hele toko over kan nemen.

 

Je bent nu 25, denk je dat het het waard is om nu al zo'n groot risico te nemen? Of denk je dat je juist omdat je nu zo jong bent, dit dé tijd  is om het te proberen?

 

Nou allereerst bedankt dat je me jong noemt. Maar ja vooral dat laatste. Ik kan altijd nog een "gewone baan" zoeken. Ik wil al zo lang mijn eigen zaak en nu komt die kans voorbij, ik wil die gewoon niet voorbij laten gaan.

 

Wat is nu het grootste probleem waar je tegen aan loopt?

 

Dat lijkt me heel duidelijk, geld. Het enige waar ik over denk de laatste weken is geld. Ik mag van Michel de boel best overnemen, maar hij is natuurlijk op zoek naar iemand die het overkoopt. Ik kan dus ook nooit de hele zaak gratis overnemen. Ik zal ook gewoon een heleboel geld moeten betalen om dit over te kunnen nemen. Dat geld heb ik uiteraard zelf niet, dan was het makkelijk geweest. Daarom ben ik al weken op zoek naar iemand die als investeerder wil meedoen. Maar dat is zo ontzettend moeilijk.

 

Ben je ook al eens bij een bank geweest voor een lening?

Ja daar begon ik. Ik dacht met mijn simpele Twentse kop: ik loop een bank binnen en loop naar buiten met een lening van anderhalve ton. Ja nou mooi niet dus. Het enige wat de meneer van de bank vroeg was of ik een businessplan had. Dat had ik dus niet en ik stond dus ook binnen tien minuten weer buiten, zonder lening.

 

Had je dan niet van tevoren wat research gedaan, dan had je kunnen bedenken dat een ondernemingsplan best handig is als je naar de bank willt?

 

Ik wist wel dat banken daar vaak naar vragen. Maar ik dacht dat het niet per se noodzakelijk was. Mijn onderneming is voor mijn gevoel niet zo ingewikkeld. Ik laat in Spanje schoenen maken, die koop ik in en verkoop ze voor wat meer geld hier in Nederland. En van de winst betaal ik dan mijn salaris en ik houdt wat achter voor het bedrijf. Maar blijkbaar is dat niet goed genoeg voor de bank. Zij willen allerlei ingewikkelde financiële berekeningen zien.

 

Heb je dat inmiddels wel allemaal berekend?

 

Ik ben langsgegaan bij een vriend die economie heeft gestudeerd. Met hem heb ik echt van alles berekend. De helft snap ik helemaal niks van, maar dat geeft niet. Alles staat op papier.

 

Denk je niet dat als je een eigen bedrijf hebt, het wel handig is om ook goed te zijn met financiën?

 

Ik vind dat ik geen expert hoef te zijn in economie. Ik kan altijd mensen inhuren om mijn boekhouding en dat soort dingen te doen. Ik vind dat ik er wel genoeg vanaf moet weten zodat ik begrijp wat alle cijfertjes betekenen. Ik moet er natuurlijk wel voor zorgen dat ik genoeg verdien.

 

Hoe zie jij jouw onderneming voor je? Het zijn geen goede tijden voor schoenenwinkels namelijk en dan wil jij juist nu een winkel beginnen.

 

Ik ben geen winkel zoals je ziet op straat he?! Het is een online winkel met een fitting room. Dat betekent dat je wel naar me toe kunt komen om alle schoenen te proberen, maar in principe koop je ze altijd online. Daarnaast richen wij ons op een hele specifieke doelgroep. Dit zijn over het algemeen vaste klanten die al jaren meerdere paren schoenen per jaar kopen. Je kunt ook zien dat het aantal verkochte schoenen ieder jaar redelijk gelijk is. Vorig jaar zijn er wel opeens veel meer schoenen verkocht nadat we een tweede fitting room hebben geopend. Dat betekent ook dat we dus meer klanten erbij hebben gekregen. Ik ga er van uit dat er niet heel veel veranderd wanneer ik de zaak over neem.

 

Maar wil je dan niet verder groeien met het bedrijf?

 

In het begin wil ik gewoon kijken of ik uberhaupt wel in staat ben om een bedrijf in mijn eentje te runnen. Ik ben nu wel manager en ik doe wel al bijna alles zelf, maar dat is toch anders. Ik heb wel heel veel ideeën voor de toekomst, maar dat is pas voor over twee of drie jaar.

Wat is dan bijvoorbeeld zo'n idee?

 

Ik wil graag beginnen met een Duitse website. Vorig jaar hebben we op een fair in Frankfurt gestaan en hebben we de meeste schoenen ooit op een fair verkocht. Daarna kwamen er ook nog orders vanuit Duitsland en ik krijg nog steeds mailtjes van Duitse mensen. Ik zie daar dus ook echt wel een hele grote markt liggen.

 

Maar voorlopig is het bedrijf nog niet van jou. Hoe ga je nu proberen geld te verzamelen?

 

Wanneer mijn ondernemingsplan af is ga ik allereerst weer eens langs bij de bank. Ik heb goede hoop dat ze mij wel een deel willen lenen. Voor de rest ga ik op zoek bij investeerders. Misschien kan ik, door hen een klein aandeel in mijn bedrijf aan te bieden, daar wat geld verzamelen. En als ik nu echt helemaal niks meer weet ga ik bedelen bij mijn ouders en vrienden. Maar dat doe ik liever niet.

 

Dorian, onwijs bedankt voor je tijd, ik weet dat je alweer weg moet, dus we ronden het af. Ik wil je heel veel succes wensen en ik hoop ook echt dat het allemaal lukt!

 

Graag gedaan en als het me gelukt is, nodig ik iedereen uit om schoenen te komen kopen. Jij als eerste Daan!