MEMondernemers

Hogeschool Inholland Haarlem
Bijdorplaan 15
2015 CE Haarlem

Lynn Weghorst
Anouk Vreman
Lisanne de Snoo
Kathelijne Lammerse
Joey Schoo
Daan Middelkoop

Interview Martijn Lammerse (door Kathelijne Lammerse)

27-09-2013 15:00

 

Naam:                        Martijn Lammerse
Ondernemer:           Good for you
Uitleg:                        Winkel in wellness en gezond leven wat zich uit in
                                    biologische producten, sportvoeding, homeopathie, vitaminen &
                                    mineralen
Sinds:                        2009

Waarom bent u ondernemer geworden?
Ik heb mij altijd erg geïnteresseerd in gezondheid. Ik heb de opleiding diëtist en masseur gevolgd en wist erna nog niet precies wat ik wou. Ik merkte tijdens mijn eerste jaren als werknemer dat ik niet een persoon ben die aangestuurd hoeft te worden. Toen kwam het idee om iets voor mijzelf te gaan beginnen.

Waarom heb je gekozen voor deze richting?
Zoals ik net al zei ben ik een heel gezond bewust persoon. Vooral toen ik ontdekte dat steeds meer mensen gezond willen leven zag ik een gat in de markt. Daarom bied ik ook veel biologische producten aan.

Hoe heb je de locatie bepaald?
Ik wou een winkel met een locatie tussen een dorp en stad in. Ik hou namelijk van persoonlijke begeleiding en geen massaal gedoe. Toch ben je wel op zoek naar de aanloop van een stad. Daarom heb ik toch gekozen voor een stad, maar niet het centrum.

Hoe heb je jezelf geïnformeerd met betrekking tot het starten van een onderneming?
Nou… heel simpel, internet en bellen! Ik ben daarna op veel gesprekken geweest bij banken om natuurlijk te onderzoeken wat het verstandigste is qua financiering.

Ja daar ben ik heel benieuwd naar, hoe ben jij aan je startvermogen gekomen?
Het begint natuurlijk allemaal met sparen. Maarja daar heb je niet altijd de kans toe. Gelukkig had ik een klein beetje spaargeld en hebben mijn ouders ook iets in gebracht. Verder heb ik een lening gekregen via de ING bank.

Hoe hou je de administratie bij?                 
Dat doe ik allemaal zelf. Ik heb cursussen gevolgd zodat ik dat zelf kon doen en niemand er voor in dienst hoef te nemen. Alleen wanneer ik belastingaangifte moet doen, dan neem ik soms wel hulp in handen.

En mag ik brutaal vragen, hoe de zaken nu gaan?
Goed, zeker. Ik heb vaste klanten die voor bepaalde supplementen terug komen. Van die personen moet je het hebben. Daarnaast heb ik ook een goede mond tot mond reclame en krijg ik veel jongeren die zich bezig houden met sport en de daarbij horende voeding.  Op deze manier kan ik nog jaren doorgaan!

Is dat wel eens anders geweest?
Aan het begin is het altijd zwaar. Je moet heel veel tijd en vooral geduld hebben. Wanneer je het begin verpest, heeft je zaak geen toekomst. Dus elke persoon die binnenkomt, is iemand die het voor jou kan maken of kraken.

Als laatste, hoe zie je jouw zaak en jezelf in de toekomst?
Ik ben een positief ingesteld persoon dus denk zeker dat ik dit heel mijn leven nog kan uitvoeren. Ik denk niet aan uitbreiding omdat dit mijn eigen eenmanszaak is, waarin mijn moeder me 1 dag in de week helpt. Maar alsnog, je weet het nooit! Ik heb geen glazen bol, jij wel?