MEMondernemers

Hogeschool Inholland Haarlem
Bijdorplaan 15
2015 CE Haarlem

Lynn Weghorst
Anouk Vreman
Lisanne de Snoo
Kathelijne Lammerse
Joey Schoo
Daan Middelkoop

Interview Bennie Seegers (door Lynn Weghorst)

27-09-2013 10:56

Interview met Bennie Seegers, werkgever van het bedrijf ‘CompuGendt’. Interview afgenomen op donderdag 26 september 2013.


Hoe bent u op het idee gekomen om een eigen bedrijf te beginnen?

Het idee om een eigen bedrijf te starten begon bij mijn interesses. Als kleine jongen was ik altijd heel druk bezig met computers. Ik vond het leuk om kapotte computers te repareren en maakte er op jonge leeftijd al een hobby van. Ik kwam bijvoorbeeld bij familie en vrienden langs als er problemen waren met de computer. Deze hobby breidde zich uit naarmate ik ouder werd. Ik startte mijn bedrijf aan huis en dat ging er goed. Zo goed zelfs dat mijn klanten steeds verder uitbreidde en het niet mee mogelijk was om thuis te werken. Ik heb toen een kleine ruimte gehuurd,waar ik klanten kon ontvangen en de computers kon repareren. In het begin deed ik dit allemaal zelf, maar dat was na verloop van tijd ook niet meer mogelijk. Hierdoor moest ik personeel aannemen. Na twee succesvole jaren in het bedrijfspand was het klantenbestand zo groot, dat ik naar een groter pand moest verhuizen en dat heb ik ook gedaan. Inmiddels is mijn pand bijna drie keer zo groot als het eerste pand en heb ik meerdere werknemers in dienst.

Hoelang bent u ongeveer bezig geweest met de voorbereidingen voor het opstarten van uw onderneming?

Het idee was er bij mij sneller dan de daadwerkelijke uitvoering. Het leek mij heel leuk om een bedrijf op te richten, maar het bleef enkele jaren slechts bij dat idee. Een goede naam voor het bedrijf verzinnen blijkt dan ineens nog best wel lasting te zijn, terwijl ze zoals bij mij vaak voor de hand liggen. Toen ik echt het besloten om daadwerkelijk een bedrijf te beginnen heeft de voorbereiding ongeveer 3 maanden geduurd. In deze tijd heb ik onder andere de naam van het bedrijf bedacht, mij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en gesprekken bij de belastingdienst gevoerd

Bent u tijdens deze voorbereidingen en tijdens het opstarten van uw eigen onderneming tegen problemen / conflicten aangelopen ?

Tijdens de voorbereiding heb ik geen problemen of conflicten gehad, omdat mijn bedrijf relatief kleinschalig is, heb ik niet direct te maken met grotere derden partijen.

Wat zijn voor u de voor- en nadelen van het hebben van een eigen onderneming?

Het grootste voordeel van een eigen onderneming is dat je werk verricht waar je geinteresseerd in bent. Voor mij is mijn eigen onderneming een droom die is uitgekomen. Ik heb van een hobby die ik als klein kind had mijn baan kunnen maken. Iedere dag ga ik met plezier naar mijn werk en kijk ik met trots naar de winkel voordat ik naar binnen treedt. Bovendien vind ik de sociale contacten met de mensen leuk.

Sinds ik een eigen onderneming heb kan ik merken dat ik veel minder vrije tijd heb en dat is een nadeel aan het vak. Ik vind het leuk om acitviteiten met vrienden te ondernemen. Dat doe ik ook nog steeds, maar ik heb er wel minder tijd voor en de afspraken moeten gepland worden in de agenda.

Hoe zou u zichzelf willen omschrijven als ondernemer

Ik ben een mensgericht, sociaal persoon die creatief is in denken en handelen. Ik vind duidelijkheid een belangrijke waarde en klantvriendelijkheid staat bij mij hoog in het vaandel. Bovendien ben ik een netwerker. Ik onderhoud veel contacten met klanten en leveranciers en probeer dat steeds meer uit te breiden.

Wat of wie heeft de meeste indruk gemaakt in uw carrière?

De opening van mijn winkel heeft een hele grote indruk op mij gemaakt en ik vind het tot op de dag van vandaag nog heel bijzonder dat ik dat heb mogen meemaken. Ik heb lang getwijfeld of ik daadwerkelijk een onderneming zou beginnen of dat ik niet in dienst zou gaan bij een computerzaak. Ik ben ontzettend blij dat ik nooit heb gekozen voor het laatste. Ik ben als persoon sterker geworden, ik heb meer zelfvertrouwen gekregen en heb geleerd heel goed zelfstandig te werken, maar later ook in teamverband. Op het moment dat de opening van de winkel plaatsvond, besefte ik dat ik het in de eerste jaren goed gedaan had en dat dit weer een grotere stap zou zijn in mijn carriere. Het is soms erg hard werken, maar je krijgt er heel veel voor terug.

Hoe wordt social media nu gebruikt binnen u bedrijf en waar wordt de plank nog misgeslagen? Waar liggen onbenutte kansen?

Momenteel maak ik weinig tot geen gebruik van sociale media. Binnen mijn netwerk merk ik dat bedrijven social media gebruiken omdat het ‘hot’ is en ze het idee hebben dat er iets mee gedaan moet worden. Ik vind dat er maar weinig bedrijven zijn die social media vanuit een geïntegreerde marketingdoelstelling inzetten, zoals het verbeteren van het merkimago. Dit is iets waar ik het komende jaar wel aan zou willen werken.

Zou u hierbij hulp willen hebben?

Mijn bedrijf begon met een idee, echter liet de uitvoering lang op zich wachten. Dit geldt voor mij ook bij mijn Ideeën voor social media. Ik heb wel plannen, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Ik ben daarom ook bereid om hulp aan te nemen.

Welke tips heeft u voor andere ondernemers?

Gedurende mijn carriere heb ik mijn netwerk uitgebreid en ben ik in contact gekomen met andere ondernemers. Het is mij opgevallen dat ondernemers niet goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden voor een doorstart van hun bedrijf. Er zijn in Nederland veel mooie regelingen bij bijvoorbeeld ministeries, banken of fondsen die een doorstart van een onderneming mogelijk maken. Het probleem is dat veel van die partijen dat niet van elkaar weten, en dat ondernemers ook niet op de hoogte zijn.

Bovendien is het heel belangrijk om je boekhouding goed op orde te houden. Vaak hebben ondernemers een achterstand in hun boekhouding. Het is heel belangrijk de eigen cijfers goed te kennen. Niet alleen die in het heden, maar ook van het verleden en de toekomst. Ook is het belangrijk dat je als ondernemer je markt goed kent.