Dominique de Maa (31) begon een taxibedrijf voor studenten. Ondanks veel publiciteit en succes moest hij toch noodgedwongen stoppen. Nu wil hij twee nieuwe ondernemingen starten. "Wed nooit op één paard."
Ondernemer De Maa was in 2005 als Groningense student de oprichter van Studententaxi, een bedrijf dat tegen een gereduceerd tarief studenten naar huis reed in een taxi die zowel van binnen als buiten verschillende reclameboodschappen vertoonde.
Hoe is dat avontuur precies verlopen?
"Ik ben er na twee jaar mee gestopt. Eigenlijk is het project een beetje vermoord door het succes. Ik had binnen drie maanden na de start 17.000 klanten, maar verdiende enkel aan de reclame op en in de voertuigen. Met deze drukte was het niet te doen om enkel met de reclame-auto's te rijden.
Hierdoor moest het tarief ook in taxi's zonder reclame worden geplaatst en kwam het niet goed uit. Dat gecombineerd met een wispelturige wetgeving vanuit de overheid, namelijk het overwegen van een vaste prijsstructuur voor taxibedrijven, en een conservatieve markt die niet zat te wachten op gelikte marketingconcepten, stond ik op een moeilijk kruispunt toen ik een cashflowkrediet nodig had. Ik besloot ermee te stoppen.
Het was een mooi avontuur, landelijk de media gehaald en verschrikkelijk veel geleerd over het zelfstandig ondernemen en de gevaren die erbij horen."